Schrijftherapie bij depressie – wat doet Mindful Analysis?

Een depressie is een serieuze, zeer ernstige aandoening. Zoveel weten we intussen. Het idee van een tijdje een beetje sombertjes zijn tot een zeurende aanstellerij is gelukkig losgelaten. Maar wat helpt als je eenmaal in de depressie beland bent? Als je vermoeid bent, nergens meer zin in hebt, je oude zelfbeeld bent verloren en echt niet meer weet waarom je het allemaal zou doen?

Wetenschappelijk onderzoek?

Er is intussen veel wel zo’n beetje bewezen. Ik zeg zo’n beetje want de waarde van wetenschappelijk onderzoek is voor de wetenschappers interessant omdat het uitdaagt tot nieuw onderzoek. Voor de man of vrouw in een depressie is dat een ander verhaal. Laat ik me beperken tot het schrijven via Mindful Analysis. Wat doet deze online hulp voor je als je depressief bent?

Even helemaal niemand die over je oordeelt

Om te beginnen neem je de rust en de tijd om stil te staan bij wat er nu in je omgaat. Hoe somber, negatief of verdrietig dat ook is, het doet goed om het op te schrijven. Er is ook niemand die erover oordeelt, het is zoals het is en het is jouw unieke ervaring. Dat deze uniek is, voelt op dit moment zwaar, omdat je het gevoel hebt dat je alleen bent met je gevoelens, heel begrijpelijk.

Wat is er gebeurd, wat heb je ervaren?

Met behulp van precieze vragen, die alleen over jou en jouw verhaal gaan, ga je op zoek naar de herkomst van je depressie. Wat is eraan voorafgegaan, wat is er in je leven gebeurd dat ermee verband kan hebben? Het kan gaan om verlies van een dierbare, of je baan. Maar ook veel abstracter: om het verlies van een toekomstbeeld, of vertrouwen in anderen. Het in alle rust stilstaan en omschrijven van deze dingen kan je inzicht en vooral eigen verklaringen voor de depressie opleveren. Dat geeft ruimte…

Geen kwestie van ‘positief denken’ of ‘loslaten’

Het schrijven zelf is hierbij heel belangrijk. De bezigheid op zichzelf versterkt je focus en concentratievermogen en je gaat als vanzelf ook na wat voor waarde je hecht aan de zaken die je beschrijft. Wat ze met je doen en in hoeverre je op een gegeven moment ook weer in staat bent er afstand van te nemen of er op een andere manier naar te kijken. Dit is geen kwestie van ‘positief denken’ of ‘loslaten’, maar meer een versterkte aandacht waarmee je je blik verheldert.

Geconcentreerd schrijven over depressie

Het heeft ook een groot trainingselement, dat schrijven in Mindful Analysis. Je doet het namelijk in een week tijd waarin je iedere dag een tot twee keer (of hoeveel je ook maar wilt) schrijft. Het wordt een prettige routine waarin je jezelf kunt uiten zoals je dat op dat moment wilt en voelt. Doordat het bezig zijn met je onderwerpen zich concentreert op de momenten dat je schrijft, voel je je op de andere momenten vrijer en ook dat geeft je weer… ruimte.

Van negatief denken naar meer ruimte en vrijheid

Wat bedoel ik met ruimte? Een soort vrijheid van denken waarin je langzaam maar zeker weer zelf kunt bepalen hoe je iets ziet en ervaart. Meer mogelijkheid om op je eigen manier je gedachten ergens over te laten gaan, en niet meer alleen op die ene, stramme en negatieve manier. Dat heeft ook invloed op hoe je je fysiek voelt, je hebt letterlijk meer lucht en kunt je na iedere keer schrijven, beter en dieper ontspannen.

Een MA-traject kost € 295,- en deze vorm van online hulpverlening wordt over het algemeen grotendeels vergoed door je zorgverzekeraar. We kennen geen wachttijden, dus je kunt meteen beginnen. Wees welkom.

Meer weten & direct vrijblijvend contact

Recente Posts

Laat een bericht achter

Contact

Nieuwsgierig naar Mindful Analysis? Stuur een mailtje voor meer informatie. Dan kijken we samen wat jij nodig hebt.