Online coaching, e-coaching en internettherapie – hoe kun je dit nu snel en effectief inzetten?

Wat te doen als je een coachings- of therapiepraktijk hebt en je cliënten kunnen en mogen je niet meer bezoeken in verband met #corona? Hier wat eerste informatie om effectief en zonder al te veel gedoe online te werken. De komende dagen volgt hier meer over.

Er is nu te weinig tijd om nieuwe webomgevingen te maken waarin je online kunt werken, dus roei met de riemen die je hebt. Skype, e-mail en whats app, we hebben het allemaal. Om je sessies te laten slagen is niet alleen je eigen professionaliteit, kennis en kunde nodig, maar vooral ook het besef dat alle communicatie verandert zodra je deze via internet laat verlopen. Waar moet je je zoal bewust van zijn en wat zijn do’s en dont’s?

Skype – webcam – facetime

Als je gewend bent om tegenover of schuin tegenover je cliënt te zitten ben je misschien geneigd om het gesprek nu via Skype te voeren. Bedenk dan dat de vanzelfsprekendheid van de uitwisseling grotendeels wegvalt. De communicatie drijft op de herinnering daarvan en wordt nu in een andere vorm gevoerd. Waar moet je vooral rekening mee houden?

Dat je elkaar niet aankijkt, dat kan niet via een scherm
Dat je stemgeluid vervormd wordt, hoe subtiel ook
Dat je elkaar niet voelt, dat wil zeggen de sfeer, de emoties, de lading
Dat je naar een scherm kijkt, in plaats van naar een mens.

Dus?

Richt je niet op de dynamiek van de intermenselijke uitwisseling, maar op het innerlijk proces van de ander. Luister nog beter en geconcentreerder dan anders. Volledige fysieke interactie die nodig is voor een therapeutische of coachingsrelatie is niet aanwezig, dus richt je op wat er wel is: beeld en geluid – spreek en beweeg vooral duidelijk en vertrouw niet op subtiliteiten in beeld.

E-mail

Er is ook geen tijd om de beproefde MA-methodiek even te leren (tenzij je twee weken de tijd hebt, wees welkom), maar begeleiding via e-email is iets volstrekt anders dan het face to face-werk. Wat zijn zoal de verschillen?

Je hoort en ziet elkaar niet – feitelijk ben je er niet
Het enige wat er is, is tekst – over en weer
Schrijven is iets heel anders dan spreken, zeker als het om dit werk gaat
Dit biedt juist de mogelijkheid om de cliënt, zonder al te veel afleiding een snel en efficiënt proces te doen doorlopen.

Hoe dan?

Wat doe je wel? Je hebt geen haast en leest de tekst van de ander minstens drie keer door. Je maakt aantekeningen of onderstreept belangrijke woorden of zinnen. Als professional weet je wat dat is. Verder ben je je bewust van al je eigen meningen, interpretaties en projecties en zorg je dat die niet in je reactie terugkomen. En dan, waar hou je je aan in je reactie?

Je hebt het niet over jezelf, dus geen: ‘wat ik lees is dat jij…’
Je stelt open vragen, dus niet: ‘heb je dit al eerder meegemaakt?’
Je stimuleert de ander om te schrijven en zo zelf zaken te ordenen en te analyseren. Faciliteer het schrijfproces: dat is iets dat een eigen beweging en structuur heeft. Oordeel niet en vul niets in, dus geen: ‘Wat zal dat vreselijk verwarrend voor je zijn, enorm rot voor je!’

Verder ben je beleefd, vriendelijk en uitnodigend. Niet juffig of betuttelend en zeker niet tjakka-coachend. Uitroepen als ‘super’, ‘geweldig’ en ‘wat gaaf’ laat je achterwege. Je weet niet wie je aan de andere kant hebt dus je taalgebruik is correct en een tikje afstandelijk. Vooral ook om niet teveel zelf op de voorgrond te treden en dus de cliënt van het eigen proces af te leiden. Dat is juist de luxe van dit schrijven: er hoeft geen enkele afleiding te zijn.

App

Hoewel we in het dagelijks leven bijna niets anders meer doen, is append coachen af te raden. Juist omdat er in zekere zin sprake is (moet zijn) van eenrichtingsverkeer en je elkaar niet in gelijke mate afwisselt. Appen is vooral geschikt voor korte uitwisselingen, bijvoorbeeld het maken van afspraken of misschien heel kort een toevoeging van iets dat de ander vergeten is te melden. Een andere reden is de beperkte visuele ruimte voor teksten in Whats App en de stress die kan onstaan door het zinnetje ‘is aan het typen’.

Telefoon

En dan is er natuurlijk altijd nog onze fijne ouderwetse telefoon die al sinds jaar en dag wordt gebruikt voor dit soort werk. Waaraan moet je vooral denken als je met je cliënt een telefonische sessie doet? Dat je eigenlijk ook alleen tekst hebt, maar dan wel gesproken tekst. Net als bij de webcam, alleen zie je nu helemaal geen gezichtsuitdrukking. En je weet niet of een snufgeluidje een lachje of een verkoudheid is.

Dus?

Zorg dat je ergens rustig zit waar het stil is en je ook niet op je scherm kunt kijken.
Richt je op je gehoor en reageer niet te haastig, maar probeer je zinnen zo volledig en correct mogelijk te formuleren.
Laat de ander uitpraten en zeg niet na iedere bijzin ‘ja’ of ‘hm’, dat leidt af en de ander weet niet wat je ermee bedoelt.
Stel van tevoren vast hoe lang het gesprek zal duren want op een gegeven moment is beider concentratie op.

Tot zover even deze eerste zaken waar je rekening mee moet houden als je online gaat werken. Op deze site vind je er nog veel meer over en als je zelf de intussen zeer beproefde methodiek Mindful Analysis wilt leren, dan ben je van harte welkom. Misschien zit je zelf met vragen over je praktijk of anderszins, dan kun je de methodiek ook meteen zelf uitproberen in een traject.

Neem voor al je vragen contact op en ook voor jou geldt: een dagdeel MA is in coronatijden gratis.

Boeken over Mindful Analysis

Laat een bericht achter

Contact

Nieuwsgierig naar Mindful Analysis? Stuur een mailtje voor meer informatie. Dan kijken we samen wat jij nodig hebt.